Н овият изпълнителен директор Ксавие Шардон ще използва събитие в Париж през декември, за да представи визията си за Citroën, обобщава Autocar след интервю с него.
Говорейки за първи път, след като се присъедини към Citroën от Volkswagen Group през лятото, Шардон признава, че има неяснота около марката, но настоява, че тя все още е способна да прави иновации.
Тази година Citroen загатна за възраждане на емблематичния 2CV, която тема Шардон разисква надълго с британските журналисти. Той казва, че 2CV е „част от френската култура“ и е добре запознат с историята на модела и първоначалната му цел да направи автомобилите достъпни за хората с ограничена покупателна способност.
Коментарът му е, че е негов „дълг да пренеса този брифинг до 2025, 2026 г., защото е изключително важно да направим индивидуалната мобилност отново достъпна“. Тук спокойно може да се каже, че виждаме заемни от челния опит на Renault, които първо възродиха модела 5, а след това и 4 като електромобили, което се оказа печеливш за тях ход.
„ДНК-то и духът“ на 2CV е нещо, което „искаме да вложим в бъдещите си автомобили“, казва още Шардон. „Твърде рано е да се говори за тайминг [за поява] за такъв автомобил или автомобили с този етос, а проектът е както за мантра и подход към създаването на нов модел, така и за ретро-вдъхновено пресъздаване на оригинала, защото формата на 2CV се е появила по функционални причини, които може да не са актуални днес.“
Това беше първият опит с достъп до индивидуална мобилност и свобода. Това е видът свобода, която трябва да преоткрием от 2026 до 2030 г.“ казва той.
На въпроса дали тези области ще бъдат теми на събитието през декември, Шардон отговори: „Някои от тях, да. Може би не всички.“ Autocar разбира, че тази година няма да има модел, вдъхновен от 2CV. В по-широк смисъл Шардон не казва колко модела ще предлага гамата на Citroën. Той цитира Tesla като пример за това, че можеш да имаш успех само с два, така че вместо това става въпрос да имаш „правилната форма, правилния отговор“ и да се гарантира, че „е ясно за хората“.
Основните предложения на марката обаче ще останат в B- и C-сегментите. На въпроса дали новият Fiat Grande Panda показва по-силен характер и е по-смел в подхода си от своя близнак на платформата Citroën C3, Шардон отговаря, че двата модела имат различни цели и подходи. Fiat „може би има по-добра връзка със своята ДНК“, докато Citroën е по-фокусиран върху пространството и комфорта.
Вероятното въвеждане на нова категория „електрически автомобили“ – както беше предложено от Европейската комисия миналия месец, за да позволи на компаниите отново да произвеждат по-малки автомобили, без такава строга законодателна рамка да повишава цените – представлява „силна възможност“ за Citroën.
Първо, това е възможност за Европа да демократизира автомобилите“, коментира той. „Ако погледнете периода преди и след Covid, единственият регион в световен мащаб, който не се е възстановил, е Европа."
„Загубихме два милиона автомобила. От тях приблизително един милион са под 15 000 евро. Това се дължи на много регулации, на голям натиск за намаляване на CO2, което е добре, но ние силно вярваме, че е необходимо да се свържем отново с онези хора, които не могат да си купят нови автомобили и или да останат на пазара на употребявани автомобили, или да запазят колите си за по-дълго време.“
„Вярваме, че има смисъл да се доближим до [японския] kei car, като бъдем достъпни, електрически и произведени в Европа. И има много смисъл за Citroën.“